Kwestia bezpieczeństwa na drogach jest bardzo ważna, dlatego istnieje wiele regulacji prawnych dotyczących zabezpieczania ładunku podczas jego transportu. Należy pamiętać o stosowaniu się do wszelkich zasad panujących na drogach.
W Polsce podstawowym aktem prawnym systematyzującym prawidłowy sposób umieszczania i mocowania ładunków na pojeździe jest Ustawa Prawo o ruchu drogowym. Zgodnie z nią przewożony towar nie może przekraczać dopuszczalnej masy całkowitej oraz dopuszczalnej ładowności pojazdu. Znajdujący się na naczepie ładunek musi być ułożony w taki sposób, aby nie przekraczał dopuszczalnych nacisków osi pojazdu na drogę. Ładunek musi być odpowiednio zabezpieczony przed zmianą położenia. Użyte w tym celu elementy mocujące muszą być uchronione przed zwisaniem, poluzowaniem oraz zsunięciem. Przewóz sypkich towarów może odbywać się jedynie w skrzyni ładunkowej, która zostanie zabezpieczona zasłonami uniemożliwiającymi ich rozsypywanie. Transportowany ładunek nie może utrudniać kierowania pojazdem ani naruszać jego stateczności. Dodatkowo przewożony towar nie może wydzielać zapachów, wyciekać ani powodować hałasu.
Rozporządzenie z dnia 25 stycznia 2018 roku określa metody prawidłowego zabezpieczania towarów. Mówi o tym, że ładunek powinien zostać umieszczony w przestrzeni ładunkowej w sposób, który zapewni jego stabilność przez równomierne rozłożenie jego ciężaru i jak najniższe położenie jego środka ciężkości. Aby transportowany towar nie przemieścił ani nie przechylił się podczas jazdy należy uwzględnić współczynnik tarcia oraz zrównoważenie sił z przyspieszenia i hamowania. Aby zwiększyć bezpieczeństwo w ruchu drogowym należy stosować dodatkowe środki zabezpieczające ładunek. Rozmieszczenie i mocowanie ładunku powinno być sprawdzane każdorazowo podczas załadunku, przeładunku oraz częściowego rozładunku, a nawet po gwałtownym hamowaniu. Rozporządzenie narzuca mocowanie ładunku z zastosowaniem metod ryglowania, blokowania miejscowego, blokowania całościowego, mocowania za pomocą odciągów prostych lub mocowania odciągiem przepasującym od góry.
Te normy zobowiązują osoby odpowiedzialne za załadunek do mocowania ładunków na naczepie za pomocą elastycznych elementów mocujących, klinów oraz mat zwiększających tarcie między ładunkiem, a powierzchnią skrzyni ładunkowej. To zabezpieczenie służy zrównoważeniu sił bezwładności działających na ładunek w czasie przyspieszania, hamowania, wyprzedzania i zakręcania. Dodatkowo normy te informują o obowiązującej budowie i wymaganiach wytrzymałościowych elementów mocujących, odciągów łańcuchowych i stalowych lin mocujących oraz określają liczbę i rodzaj zabezpieczeń, które muszą znajdować się w wyposażeniu pojazdów.
Zapraszamy do zapoznania się z ofertą transportu niskopodwoziowego!