Każda budowa wiąże się z używaniem ciężkiego sprzętu budowlanego. Ze względu na wielkość, wagę oraz budowę tych maszyn ich transport jest problematyczny. Przewożenie koparek, dźwigów, spychaczy oraz innych sprzętów budowlanych wymaga dużej precyzji działań i zapewnienia odpowiedniego bezpieczeństwa.
Niektóre z maszyn dzięki swoim kołom lub gąsienicom mogą przemieszczać się same. Taki transport opłacalny jest jedynie na niewielkich odległościach. Znacznie częściej stosowany jest przewóz na specjalnych przyczepach do transportu maszyn budowlanych. Wtedy największą uwagę należy skupić na dobrym załadowaniu oraz zamocowaniu transportowanej maszyny. Przy załadunku używane są wciągarki oraz hydrauliczne dźwigi samochodowe (HDS). Czasem konieczne jest wykorzystanie przyczepy niskopodwoziowej, która posiada odpowiedni najazd. Za pomocą pasów transportowych lub łańcuchów mocuje się maszyny do przyczep transportujących. Dodatkowo stosuje się blokady, które uniemożliwiają przemieszczenie ładunku oraz kliny pod koła. Bardzo ważne jest też, aby hamulec postojowy maszyn kołowych i gąsienicowych był zaciągnięty.
Wszelkie maszyny budowlane powinny pozostać w pozycji zalecanej do transportu przez ich producenta. Ważne jest ich zamocowanie tak, aby nie doszło do ruchu względem maszyny. Powinna być oparta o główną bryłę przyczepy albo o poprzeczny element złączony z ramą podwozia pojazdu. Maszyna powinna być również zabezpieczona przed wszelkimi ruchami za pomocą łańcuchowych lub taśmowych odciągów przymocowanych do punktów mocowania, a odciągi wyposażone w napinacz.
Transport niektórych sprzętów wymaga ich wcześniejszego zdemontowania – zmniejsza to ich wymiary tym samym ułatwiając przewóz. Oczywiście rozmontowane części również muszą zostać odpowiednio zabezpieczone przed transportem.
Bardzo ważną kwestią przy transporcie maszyn budowlanych jest przestrzeganie przepisów bezpieczeństwa. Należy pamiętać, że do przewozu konieczne jest wykorzystanie pojazdu z certyfikatem. Ponadto musi on mieć system mocowań z homologacją. Przed przewozem należy sprawdzić rzeczywistą wagę maszyny upewniając się, że nie wywiera nadmiernego nacisku na osie. Bardzo ważne jest umieszczenie jej tak, aby nie wystawała więcej niż 0,5 metra przed naczepę oraz więcej niż 2 metry za naczepę.